Het voortgezet onderwijs: de vergeten doelgroep

woensdag 1 mei 2024

Leerlingen gaan na de overgang van primair naar voortgezet onderwijs maar liefst 80 procent minder naar buiten om te bewegen gedurende de schooldag. Volgens Antoin Hoovers komt het omdat scholen, maar ook politiek en instanties te weinig écht in actie komen om de 12-18 jarigen meer in beweging te brengen. Daarom vraagt hij aandacht voor deze vergeten doelgroep.

Tekst: Peter Bekkering

Van de mariniers naar het onderwijs

Antoin Hoovers (40) heeft gezondheid, bewegen en sport altijd hoog in het vaandel gestaan. Na de middelbare school zat hij vier jaar bij de mariniers, waar hij zijn tweede grote passie ontdekte: het onderwijs. Via het CIOS en de Sportacademie kwam hij in augustus 2009 in het bewegingsonderwijs terecht. Inmiddels staat hij al bijna vijftien jaar enthousiast voor de klas bij het Segbroek College in Den Haag. “Dat is een TopSport Talent-school, wat betekent dat bewegen hoog in het vaandel staat.”

Vijf jaar geleden deed Hoovers een Master Sport & Beweeginnovatie op Papendal. Bij die gelegenheid moest hij met een vraagstuk komen over een probleem waar hij in zijn werk tegenaan liep. “Tijdens een studietrip naar Kopenhagen zag ik dat ze daar veel deden op het gebied van omgevingsinterventies bij het stimuleren van bewegen, zowel op school als in de stad. Ik vroeg me toen af waarom Nederland op dat gebied zo achterbleef. Ik heb er toen een masterscriptie over geschreven en ontdekte dat het een probleem was en hoe groot dat probleem was.”

 

Ontluisterende cijfers

Hoovers schetst een beeld: “We zien dat kinderen in Nederland, maar ook wereldwijd, te weinig bewegen. Daarbij zie je een dieptepunt tussen twaalf en achttien jaar. Dat heeft onder andere te maken met de overgang van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs. Kinderen krijgen het drukker. Ze hebben minder tijd en haken mede daardoor vaak af bij hun club. Dit was deels vroeger ook al zo, maar tegenwoordig komt daar wat bij: autonomie en keuzevrijheid. Kinderen hebben niet altijd zin om op vaste tijden te trainen.”

Lees het volledige artikel in het digitale magazine Kind in de Stad >>

In dit magazine lees je ook allerlei andere interessante artikelen >>

Meer artikelen met dit thema

flash_onNieuws

Hoe krijg je kinderen tijdens de schooldag aan het bewegen?

9 apr om 09:09 uur

Hoewel er tijdens een schooldag voldoende mogelijkheden zijn om kinderen te laten bewegen, is het voor scholen…

Lees verder »
flash_onNieuws

Natuur voor elkaar organiseert online informatiebijeenkomst groene schoolpleinen

13 mrt om 08:55 uur

Basisscholen die bezig zijn met het vergroenen van hun schoolplein, of die dit juist al gedaan hebben maar nog…

Lees verder »
rrrrrrrrrrrrr
descriptionArtikel

Onvoldoende steun Tweede Kamer aan IVN

30 jan om 16:05 uur
Ondanks de inzet van een groot aantal partijen heeft de Tweede Kamer besloten geen prioriteit te geven aan het…
Lees verder »
flash_onNieuws

Arnhem investeert 500 miljoen euro in schoolgebouwen: 'meer dan een plek om les te krijgen'

10 jan om 15:09 uur

Arnhem gaat de komende zestien jaar 500 miljoen euro investeren in schoolgebouwen. Dat staat in het Integraal…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe je een echt goed groen schoolplein maakt

13 dec 2023

Je wil een groen schoolplein maken. Maar waar begin je? De Groene Schoolpleinen Evaluatie Tool (GSET) helpt je…

Lees verder »
descriptionArtikel

Digizine over groene schoolpleinen gratis te lezen

2 nov 2023

Het nieuwe digizine van BuitenSpelen is verschenen en het thema is dit keer (groene) schoolpleinen.

Lees verder »
flash_onNieuws

Nieuwe subsidieronde vergroening schoolpleinen in Zuid-Holland

18 jul 2023

Om scholen in versteende wijken de mogelijkheid te bieden hun schoolplein te transformeren in een groene oase,…

Lees verder »
groenblauw schoolplein
descriptionArtikel

Groenblauw schoolplein vormt verbinding tussen twee Schiedamse basisscholen

15 mei 2023
Twee scholen in Schiedam, De Violier en De Vlinder, zijn al jarenlang buren en al een tijdje bezig met…
Lees verder »