Kinderparticipatie is burgerschapsvorming
Als kind speelde ik vaak bij de Groningse Speeltuinvereniging West End. Het groene woeste veldje was onze favoriete speelplek. We konden er geheime paadjes maken, bouwden hutjes in de struiken en verstopten ons in het groen. Tot op een dag onze hele plek verdwenen was: we zagen alleen zand met plek voor een paar nieuwe metalen toestellen. Wat waren we boos. Ze hadden ons niets gevraagd! We gingen nooit meer naar de speeltuin en zochten nieuwe landjes voor ons spel.
Van kinderparticipatie had niemand in die tijd gehoord. Nu gaat alles anders. Er zijn stapels handleidingen, onderzoeken en draaiboeken over het belang van kinderparticipatie en hoe dat te organiseren. Gemeenten huren een bureau in, zorgen voor een mooi persmoment, zetten een vinkje bij ‘kinderparticipatie’ en voldoen zo aan de juridische verplichting om kinderen te consulteren conform het Kinderrechtenverdrag artikel 12.
Natuurlijk is dit wat kort door de bocht. We zien mooie initiatieven in gemeenten. Tegelijk zien we dat kinderen en jongeren nog steeds structureel over het hoofd worden gezien. Te vaak denken we op een beperkte manier over participatie: een enquête, een bijeenkomst, een rapport. Terwijl participatie zoveel meer is dan dat.
Voor kinderen begint participeren in de samenleving bij de vraag of en hoe zij buiten kunnen spelen en mee kunnen doen bij dingen die ze interessant vinden, op school en in hun buurt. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Staan volwassenen er voor open om – steeds opnieuw – op hun vragen in te gaan en kinderen hun plek te geven in de samenleving? Hierin zit een verantwoordelijkheid voor alle volwassenen: niet alleen de ouders en de leerkracht, maar ook de buurtbewoners én de mensen van de gemeente.
Formele participatietrajecten vragen om zo’n zelfde open houding. Om werkelijke aandacht voor de kinderen en het besef dat je in zo’n traject een bijdrage levert aan hun ontwikkeling. Want in feite ben je op zo’n moment bezig met burgerschapsvorming. Je laat kinderen ervaren hoe we in onze samenleving met elkaar omgaan, hoe we afwegingen maken en onze wereld samen vormgeven. Dat vraagt om tijd en aandacht en de wil om die pedagogische rol te vervullen.
Meer weten over jeugdparticipatie? Kijk op https://www.nji.nl/ervaringskennis/jeugdparticipatie-vormgeven en https://www.njr.nl/nl/verhalen/participatievormen-ladder/
Tekst en foto: Froukje Hajer
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Inspelen op de belevingswereld van de jeugd
29 aug 2023Regie houden op het participatieproces
2 jun 2023Een participatieproces is een reis, met vele afslagen en ontmoetingen. Hoe zorg je dat je bij je eindbestemming…
Boosheid of betrokkenheid?
30 mei 2023Ruimtelijke ontwikkeling stuit vaak op veel weerstand van omwonenden. Hoe ga je om met boze bewoners? Het is de…
De Omgevingsdialoog: Hoe dan?
26 mei 2023De Omgevingsdialoog is een overleg tussen de initiatiefnemer van een ruimtelijk plan…
Reactie toevoegen